Spring naar content

The Manx Cat Project | Afleveringen 4·5

Écarlate la Compagnie | Elsa Poisot | Sonia Boutitie

Theater

LerenMatrimonieWeerleggen
Couverture du Manx Cat Project
Durée : 1u30

Dinsdag 20 Sept | 19u | FR
Zaterdag 24 Sept | 18u | FR

Het Manx Cat Project wordt ontwikkeld binnen Écarlate la Cie. Het is de 5e akte van het veelvormige project La Deuxième Scène. Het is bedoeld om de ongelijkheden in rechten en praktijken en te strijdt het voor de toegang tot een repertoire dat het matrimonium waardeert.

Vijf vrouwelijke regisseurs en drie vrouwelijke auteurs hebben de opdracht gekregen : aan het licht te brengen vrouwen en werken uit de historie, door de productie van een toneelstuk van 4 uur, opgesplitst in 2 delen van elk 2 uur.

Een eeuw van Belgisch feminisme – het is deze nauwelijks bekende geschiedenis, deze vergeten geschiedenis, die de vijf voorstellen met elkaar verweven. Wie herinnert zich de namen van Adèle Hauwel of Suzan Daniel? En toch zijn het deze figuren, die met hun moed, vasthoudendheid, humor, genialiteit en (soms) slechte humeur, de maatschappij waarin wij leven ingrijpend hebben veranderd. Zonder hen zouden we leven in een wereld zonder contraceptie of legale abortus, zonder rechten voor LGBTQI-mensen, zonder actie tegen looongelijkheid, een wereld in feite die we ons nauwelijks kunnen voorstellen, zozeer zelfs dat dit nieuwe sociale pact dat zij aan ons hebben doorgegeven, met zijn vele mogelijke vormen van individuele, amoureuze en collectieve ontplooiing, als vanzelfsprekend lijkt te worden beschouwd. Het gaat er hier natuurlijk niet om het immense werk dat nog moet worden gedaan te negeren, noch om van deze mensen geïdealiseerde figuren te maken, maar om te erkennen wat zij tot stand hebben gebracht.

Akte 4: Quand les noir·es étaient à la mode / Toen zwarten in de mode waren (uit archieven van en over Nele Marian en de pan-Afrikaanse congressen)
Aangepast en geregisseerd door Marie Diaby | Assistent-regisseur: Judith Ribardière | De Cast : Marie Diaby, Tamara Kalvanda, Estelle Strypstein

Akte 5: Suzan-ne(s) (gebaseerd op archieven over Suzan Daniel)
Geschreven door Marthe Degaille | Regie: Leïla Devin | De Cast : Rebecca Fels, Maya Lombard, Lauryn Turquin

Lieu:

de Riches-Claires
Akte 4: Le cas Nele Marian / De Nele Marian zaak
Twee dozen, de enige twee containers gewijd aan een vrouw met een bepaald ras in het Archief voor Vrouwengeschiedenis. Ze bevatten de overblijfselen van de persoonlijke bezittingen van Mathilde Idalie Huysman, een Belgisch-Congolese schrijfster en dichteres die publiceerde onder de naam Nele Marian. Twee dozen om het leven te reconstrueren van deze vrouw die in 1906 werd geboren uit een relatie tussen een Belgische soldaat en een jong meisje uit de streek van Lisala. Twee dozen. Het is niet veel om een leven samen te vatten dat een hele eeuw omspant, niet veel om de dubbelzinnige weg te begrijpen van een vrouw die zich uitte onder het koloniale tijdperk, onder het nazi-tijdperk en die zich vervolgens helemaal niet uitte. Twee dozen is het uitgangspunt van deze voorstelling, die twee actrices samenbrengt en de herinnering wil cultiveren aan wat niet bewaard is gebleven.
Akte 5: Suzan-ne(s)
Het Belgische wetboek van strafrecht vermeldde homoseksualiteit voor het eerst in 1965 - om discriminerende redenen. Voordien bestond homoseksualiteit niet, en lesbiennes nog minder, omdat velen van hen onder sociale druk trouwden - wat minder het geval was voor hun mannelijke tegenhangers. Suzan Daniel (Suzanne de Pues), geboren in 1918, zette in 1931 een nooit eerder geziene stap: op 14-jarige leeftijd publiceerde zij als eerste Belgische vrouw een filmrecensie. In de brieven aan de redactie van het tijdschrift Film was zij vol lof over "Jeunes filles en uniforme", een lesbische film geregisseerd door Léontine Sagan. Op 14 februari 1933 schreef ze: "Ik vind het mooi. Helaas, het is een vrouw". In de jaren 1950 specialiseerde ze zich in de psychoanalyse en nam ze deel aan verschillende internationale congressen over seksuele gelijkheid: ze trachtte de plaats van homoseksualiteit - in het bijzonder lesbische vrouwen - in de Belgische samenleving te problematiseren. In 1953 richtte zij het "Cultureel Centrum van België" op, de eerste Belgische LGBT-vereniging, waar zij de enige lesbische vrouw was. Enkele maanden later zei een van de leden: "Ik laat me niet door een vrouw commanderen". Uitgeput, verbitterd en aan het eind van haar strijd, verliet Suzan haar activistische leven. Het eerste LGBT-archief in België, opgericht in 1996, draagt haar naam. Zij was zeer ontroerd door dit initiatief en liet vele archieven na. Deze documenten zijn kostbaar, vooral omdat Suzan Daniel de enige Franstalige lesbische vrouw is die in haar archieven zichtbare sporen van haar homoseksualiteit heeft nagelaten en zo deelneemt aan de moeizame reconstructie van een Belgische LGBT-geschiedenis aan het begin van de 20e eeuw.
Distribution
REGIE Laure Lapel, Solène Valentin, Marie Diaby, Lou Joubert, Leila Devin | AUTEURS Marthe Degaille, Marie Vaiana, Capucine Berthon | VERTALERS Marie Coyard, Julie Jaroszewski, Souâd Toughraï, Léa Quinsac, Lara Van Drooghenbroek, Lauryn Turquin, Rebecca Fels, Maya Lombard, Rokia Bamba, Duy Nhân N’Guyen, Yasmine Yahiatene, Marie Diaby, Tamara Kalvanda, Estelle Strypstein, Yasmina Al-Assi | ASSISTENT-REGISSEUR Judith Ribardière | SCENOGRAFIE La Collective Crabe - Camille Rolovic, Clémence Jussaume, Hélène Beutin, Marie Menzaghi, Nathalie Moisan | ALGEMENE REGIE EN LICHTPLAN Ines Isimbi, Lou Van Egmond, Françoise Pierre | KOSTUUMS Solène Valentin, Milena Forest | DRAMATISCH ONDERSTEUNINGSCOMITÉ Jeannine Dath, Marie-Cécile Henrion, Anne Thuot, Penda Diouf, Clotilde Moynot, Camille Khoury, Miriam Youssef
Credits
ARTISTIEKE DIRECTIE EN PRODUCTIE Ecarlate la Cie - Elsa Poisot et Sonia Boutitie | COPRODUCTIE Mars - Mons arts de la scène, La Maison poème | Midis de la poésie – FrancoFaune, FAME festival*, Arts et Publics, le Centre des Arts Scéniques, la SACD, le CED-WB | MET HULP VAN Ministère de la Fédération Wallonie-Bruxelles aux services Culture, Egalité des chances et Education Permanente, la Cocof aux services Culture et Egalité des chances et lutte contre les discrimination, de la Région Bruxelles Capitale (Equal), de la Loterie Nationale | MET DE STEUN VAN la Chaufferie - Acte 1, de la Bellone, de Passa Porta, du Festival Voix de Femmes, du Carhif, de Mundaneum, des Archives et Musées de la Littérature, de la Balsamine, du CC Uccle, de Garage 29, du BAMP, du Théâtre Océan Nord de la Fabrique de Théâtre, de la Ville de Bruxelles au service Culture, de la COOP.
Scroll naar boven