Skip to content

Foragers + Soup over Bethlehem

Screening

Food, politics and transmission
prt_424x649_1666197526_2x

20.09.25 · 19h30

Language : VO (sous-titres EN)

All audience

Duration: 2h

Place: Espace Magh

Screening about Food and Politics in Palestine : Foragers directed and produced by Jumana Manna and Soup over Bethlehem directed by Larissa Sansour.

Foragers depicts the dramas around the practice of foraging for wild edible plants in Palestine/Israel with wry humor and a meditative pace. Shot in the Golan Heights, the Galilee and Jerusalem, it employs fiction, documentary and archival footage to portray the impact of Israeli nature protection laws on these customs.

The restrictions prohibit the collection of the artichoke-like ’akkoub and za’atar (thyme), and have resulted in fines and trials for hundreds caught collecting these native plants. For Palestinians, these laws constitute an ecological veil for legislation that further disposses them from their land while the occupation’s state representatives insist on their scientific expertise and duty to protect.

Following the plants from the wild to the kitchen, from the chases between the foragers and the nature patrol, to courtroom defenses, Foragers captures the joy and knowledge embodied in these traditions alongside their resilience to the prohibitive law. By reframing the terms and constraints of preservation, the film raises questions around the politics of extinction, namely who determines what is made extinct and what gets to live on.

Soup Over Bethlehem depicts an ordinary Palestinian family, Sansour’s own, around a dinner table on a rooftop overlooking the West Bank city of Bethlehem. What starts as a culinary discussion about the national dish ‘mloukhieh’ soon evolves into a personal and engaging conversation about politics – thereby emphasising the symbiosis of food and politics so indicative of the Palestinian experience.

 

Distribution Foragers
Réalisé et produit par : Jumana Manna Caméra : Marte Vold, Yaniv Linton, Ashraf Dowani Enregistrement sonore : Montaser Abu ‘Alul, Raja Dubayah, Ibrahim Zaher Producteur exécutif : Eyal Vexler Montage : Katrin Ebersohn, Jumana Manna Composition, conception sonore et mixage : Rashad Becker Audiences judiciaires co-scénarisées avec Rabea Eghbariah Co-casting Juna Suleiman Coloriste : Simon Veroneg Conception du titre : Nancy Nasr al-Deen AVEC Aziza Manna & Adel Manna Zeidan Hajib et ses chiens Kishkou, Ma’moule, Kharoube, Fad’ara, Dundun, ‘Akiko Audiences judiciaires : Mahmoud Shawahde dans le rôle d’Ahmad Hosni Nadia Na’amneh dans son propre rôle Ihab Salameh dans le rôle de Shibli Falah Zu’bi dans le rôle de Khalil Najma Hamdan dans le rôle de Wardeh Samir Na’amneh dans son propre rôle Procureurs (voix) : Guy Elhanan, Noa Rozen Déjeuner des sœurs : Aishe (Um Ussama), Mufidi (Um Anwar) et Jamila (Umm Muhammad) Huleihel Plantation d'Akkoub : Nabil Nicoula Autres cueilleurs : Kayed et Amina Boshnaq, Salima Abu al Hof, Adam Haj Yahya Patrouilleurs : Guy Elhanan, Oren Weiss, Uri Binyamini, Diaa Moghrabi Co-commandé par le BAMPFA (Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive), le BAK basis voor actuele kunst (Utrecht) et la Biennale de Toronto (2022). Soutenu par l'Arab Fund for Arts and Culture (AFAC), la Fondation Fritt Ord et le Conseil des arts de Norvège (Kulturrådet).
Jumana Manna
Jumana Manna est une artiste visuelle et cinéaste. Son travail explore la manière dont le pouvoir s'articule, en se concentrant sur le corps, la terre et la matérialité en relation avec les héritages coloniaux et l'histoire des lieux. À travers la sculpture, le cinéma et parfois l'écriture, Manna traite des paradoxes des pratiques de préservation, en particulier dans les domaines de l'architecture, de l'agriculture et du droit. Sa pratique examine la tension entre les traditions modernistes de catégorisation et de conservation et le caractère indiscipliné de la ruine, de la vie et de sa régénération. Jumana a grandi à Jérusalem et vit à Berlin.
Larissa Sansour
Née à Jérusalem-Est, Sansour (PS/DK) Larissa Sansour a étudié les beaux-arts à Copenhague, Londres et New York. En 2019, elle a représenté le Danemark à la 58e Biennale de Venise. Ses récentes expositions individuelles incluent Amos Rex à Helsinki et Göteborgs Konsthall à Göteborg. À l'automne 2025, Charlottenborg Kunsthal à Copenhague accueillera une de ses rétrospective comprenant une nouvelle installation. Mme Sansour travaille actuellement sur deux nouveaux projets cinématographiques : une commande de court-métrage pour le Wereldmuseum d'Amsterdam et son premier long-métrage, In Memory of Times to Come. Elle vit et travaille à Londres.
Scroll To Top