Spring naar content

extra

Mehdi-Georges Lahlou · Candice Breitz

Tentoonstelling

Op 24.09.2023
10u30 > 18u

Duur:

Plaats: CENTRALE

De kunstenaar zijn ontdekkingstocht naar de voorstelling van geweld en de gevolgen ervan voor de huidige geopolitiek voort door zowel te putten uit oorlogsarchieven en voorouderlijke geschiedenis.

Mehdi-Georges Lahlou presenteert in deze nieuwe persoonlijke tentoonstelling een selectie van werken gaande van sculpturen, tekeningen, gravures, bewerkte archieffoto’s, tot installaties en video’s. In de CENTRALE zet de kunstenaar zijn ontdekkingstocht naar de voorstelling van geweld en de gevolgen ervan voor de huidige geopolitiek voort door zowel te putten uit oorlogsarchieven en voorouderlijke geschiedenis, als uit zijn eigen ervaringen, zowel privé als fictief. Mehdi-Georges Lahlou schippert tussen de voorstelling van zichzelf en de bevraging van anderen en tracht inzicht te krijgen in de rol van het archief in ons collectieve geheugen.

“Als kunstenaar heb ik het voorrecht dat ik het woord kan nemen. Ik wil van deze kans gebruikmaken om de zintuigen en het geweten te prikkelen. ” – Mehdi-Georges Lahlou geïnterviewd door Annick Colonna-Césari, journaliste en critica

Mehdi-Georges Lahlou heeft de kunstenaar Candice Breitz (1972, Johannesburg) uitgenodigd als gastkunstenaar. Ze woont en werkt in Berlijn en is geboren en getogen in Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid. Breitz wou in haar werk consequent witheid aanvechten, van vroege fotoseries als ‘Ghost Series’ (1994) tot latere installaties als ‘Extra’ (2011) en ‘Whiteface’ (2022). In Breitz’ verkenningen van het gewelddadige domein van witheid komt de kunstenaar zelf vaak voor en de verkenningen zijn opvallend auto-etnografisch gekleurd. Ze vormen een fascinerend tegenwicht voor het oeuvre van Mehdi-Georges Lahlou, waarin zelfportretten steeds weer aansluiten bij enkele van de meest urgente politieke debatten van onze tijd.

De twee kunstenaars spelen met (zelf)portretten maar ook met beelden uit de media en uit volkse of voorouderlijke/traditionele culturen.

Zij kijken naar de manier waarop een identiteit en imago gevormd worden, zowel in de familiale en lokale microkosmos als in de nationale en internationale macrokosmos.

De tentoonstelling van Mehdi-Georges Lahlou & Candice Breitz resoneert buiten het kunstencentrum met de inhuldiging van een monumentaal werk getiteld Into the Palms the Birds van Mehdi-Georges Lahlou in Molenbeek, in opdracht van de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor het gemeenschapscentrum Vaartkapoen.

Mehdi-Georges Lahlou
Mehdi-Georges Lahlou (1983, Les Sables d’Olonne, Frankrijk; woont en werkt in Brussel en Parijs) is een multidisciplinaire kunstenaar die actief is op het gebied van performance, installatie, beeldhouwkunst, fotografie en andere kunstvormen. De interesse van de kunstenaar ligt eerder in de manier waarop emoties ontwikkeld kunnen worden door het materiaal dan in het object zelf. Hij verwijst naar zien, voelen, ruiken (kruiden), horen (bij geluidscreaties) en zelfs proeven door voedingsmiddelen zoals griesmeel. Elk element verwijst naar een cultuur, een cliché, een rituele traditie en biedt een kans om na te denken over de wereld.
Scroll naar boven