Spring naar content

MUSOGYNIE · Museum van de misogynie

RondleidingTentoonstelling

2023-expo-ghorafi-01-Cmelinaghorafi-R

18.09.23 | 16u
Frans en/of Engels
15+

Duur: 1u30

Plaats: Riches-Claires

Rondleiding door de collectie MUSOGYNIE, een museum over misogynie en haar traditionele esthetiek.

Voorwerpen en artefacten over de fetisjering van de representaties van vrouwenlichamen vinden hun plaats in de collectie van dit museum, op het kruispunt van disciplines: beelden, prenten, juwelen, liederen, boeken…

Deze collectie werd in 2018 opgericht door Mélina Ghorafi en blijft groeien sindsdien. Het gaat over het opnieuw toe-eigenen van de producten van misogynie om het geweld ervan te ontkrachten. Deze collectie is als een museum van de toekomst en brengt de overblijfselen van een misogynie die intussen voorbij is samen.

Tijdens het bezoek zal Mélina het publiek meenemen op een collectieve reis naar het hart van de voorwerpen waaruit MUSOGYNIE bestaat en hun geschiedenis en oorsprong herleiden. Ze stelt voor een cartografie van dit systematisch geweld te weven via de artefacten, door samen de inhoud van de collectie te onderzoeken. De objecten zullen dienen als medium voor uitwisseling en discussie over deze onderwerpen.

 

TW Misogynie (gewelddadige inhoud, discriminerend taalgebruik), seksueel geweld

Mélina Ghorafi
Mélina Ghorafi is een Franse interdisciplinaire kunstenares en schrijfster die in Brussel woont. Ze studeerde in 2019 af aan de Villa Arson in Nice. Haar werk richt zich vooral op het in vraag stellen van de esthetiek van geweld, de talen ervan en meer bepaald de relatie met vrouwen en seksualiteiten. Via onderzoek, teksten, liederen en performances bedenkt ze een taal die haar bronnen vindt op het kruispunt tussen queer sensibiliteit en de traditionele esthetiek van misogynie: ze heeft er haar hoofdproject van gemaakt, MUSOGYNIE, een museum van misogynie, haar verbeeldingen en muzen. Onder de projecten die deel uitmaken van MUSOGYNIE, werkt ze aan de creatie van een glossarium over verkrachting genaamd "Raptus" en aan een geheugenpaleis voor haar museum, waarvan haar lichaam de opslagplaats is. Ze werkt aan de creatie van "fakelores" door zich de Franstalige orale traditie opnieuw toe te eigenen om traditionele liederen te herschrijven. Ze werkt ook aan de creatie van een kunstmatig dialect, en brengt haar geschriften in edities. Ze schrijft haar eigen liederen en zingt ze in live performances, waarvan de eerste werd gepresenteerd tijdens de tentoonstelling AlienShe Poetry in SOMA in Marseille. Haar werk werd gepubliceerd in CENSORED, ze trad op in Grands Voisins in Parijs en deed een Créations en Cours residentie bij de Ateliers Médicis in 2021. Ze neemt deel aan evenementen en tentoonstellingen georganiseerd door het Brusselse collectief La Satellite, stelde tentoon op het OVNi bewegend beeld festival in Nice in 2021 en trad op in het Centre Wallonie-Bruxelles in Parijs tijdens de NOVA_XX biënnale in 2022. Haar laatste project is haar deelname aan de groepstentoonstelling Les Sillons #1 in het Centre d'art contemporain de La Ferme du Buisson in regio Parijs, waar zij de collectie objecten van MUSOGYNIE presenteerde.
Scroll naar boven