Spring naar content

RUUPTUUR

Dans

Toekomstige lichamen
© Michiel Devijver

20.09.24 · 20h15
21.09.23 · 19h15

Duur: 1h

Plaats: Théâtre National

Vier dansers, half-cyborgs half-centauren, dansen en muteren om zichzelf de moed te geven te breken wat gebroken moet worden. RUUPTUUR is een feestelijk, underground, magisch en politiek ritueel.

Breken is een noodzakelijke daad voor verandering (sociaal, persoonlijk, politiek, emotioneel of ritmisch)! Choreografen en performers beantwoorden deze vraag met explosieve, feestelijke, DIY-energie. Deze vier mensachtige wezens, met gemuteerde lichamen die half-cyborg half-centaur zijn, koesteren wat er moet gebeuren, geven onze hoop een nieuwe impuls en ondernemen actie, incasseren wanneer nodig, om zichzelf capabel en krachtig genoeg te maken om de mal te doorbreken.

Elke danseres behoudt haar eigen stijl, of die nu hedendaags, urban of performance is. Op een pulserende ritme worden de lichamen aangevuld met een suggestieve prothese – een imposant paardenframe – om de vele lagen van de breuk op te zoeken en te schoppen tegen de sporen van conventies, protocollen, canons, standaarden, gewoontes en normen.

In een vreugdevol ritueel, even opwekkend als anarchistisch, pulserend tussen trance en oerkreet, verpulveren de vier centauress-cyborgs, temsters van vrees en beperkingen, de sluipende duisternis en trotseren ze de toekomst, fors en trots!

Collab FAME x Théâtre National Wallonie-Bruxelles.

Cast
CONCEPT EN CHOREOGRAFIE Mercedes Dassy SAMENWERKING EN INTERPRETATIE Kanessa Aguilar Rodriguez, Kim Ceysens, Mercedes Dassy, Justine Theizen DRAMATURGIE EN ARTISTIEK ADVIES Sabine Cmelniski KOSTUUMS Justine Denos GELUID Clément Braive REGIE Inès Ismbi LICHT Caroline Mathieu LICHT MANAGER Inès Ismbi, Caroline Mathieu, David Alonso Morillo (afwisselend) DRAMATURGISCHE SAMENWERKING Maria Kakkogianni EXTERNE VISIE Judith Williquet
Credits
PRODUCTIE EN DISTRIBUTIE ama brussels - France Morin, bijgestaan door Clara Schmitt EEN STUK VAN Mercedes Dassy GEDELEGEERDE PRODUCTIE Atelier 210, ama brussels. COPRODUCTIE Charleroi danse, Théâtre de Liège, VIERNULVIER, Points communs - nouvelle scène nationale de Cergy-Pontoise/Val d'Oise, la Coop asbl, l'Atelier 210, Rencontres chorégraphiques internationales de Seine Saint Denis. MET DE BIJSTAND VAN Fédération Wallonie-Bruxelles / Service Danse, de Wallonie-Bruxelles International MET DE STEUN VAN La Villette (Parijs), La Bellone, Buda KunstenCentrum - Kortrijk, le studio Thor, de Shelterprod, du Taxshelter.be, ING, du Tax-Shelter du gouvernement fédéral de Belgique. Mercedes Dassy is kunstenares geassocieerd met Charleroi Danse van 2023 tot 2025.
Mercedes Dassy
Mercedes Dassy, performer en choreografe, danst al sinds haar kindertijd. Op 19-jarige leeftijd volgde ze 3 jaar lang een opleiding aan de Salzburg Experimental Academy of Dance (S.E.A.D.) in Oostenrijk. Ze keerde terug naar Brussel in 2012 en danste als performer bij onder andere Voetvolk/Lisbeth Gruwez, Compagnie3637, Notch company/Oriane Varak Leslie Mannès/Thomas Thurine/Vincent Lemaître. Na haar eerste korte werk, PAUSE, creëerde ze in 2018 de solo I-CLIT. Met dit stuk introduceert ze een vruchtbaar en radicaal oeuvre gebaseerd op de relatie tussen intimiteit en politiek aan het choreografisch terrein. I-CLIT is in de eerste plaats een proces van het zich opnieuw toe-eigenen van haar eigen lichaam, maar ook van feministische cultuur en popcultuur. Ze legde de basis voor een nieuwe en unieke esthetiek die het publiek en de danswereld opschudde. Datzelfde jaar ontving ze de Jo Dekmine-prijs van het Théâtre des Doms, die veelbelovende creaties en artiesten.s beloont. Het jaar daarop stortte Mercedes Dassy zich op een nieuwe solo, B4 SUMMER, die ze meer introspectief wilde maken. De reikwijdte van haar vragen werd breder: hoe vecht je? Hoe ga je om met de duizeling van alle vormen van overheersing? Opnieuw was haar werk een hit en werd ze opnieuw beloond, dit keer met de Juryprijs in de danswedstrijd Podium in de categorie solo/duo. In diezelfde bruisende periode creëerde ze TWYXX als duet met acteur Tom Adjibi, choreografeerde ze een solo voor danseres Maeva Lassère in opdracht van de Opera van Lyon en voerde ze PAMELA CHAPTER 6765 uit voor de 2020-editie van het Actoral festival in Marseille. Vervolgens creëerde ze in 2022 RUUPTUUR, een nieuw opus over de kracht van het collectief. Na 5 jaar productie zonder weerga en op 33-jarige leeftijd begint Mercedes Dassy nu aan een nieuwe onderzoekscyclus. Voor dit nieuwe hoofdstuk is ze onder andere kunstenares verbonden aan Charleroi Danse vanaf het seizoen 2023-24.
Scroll naar boven